Saturday, 1 October 2011

janganlah jadi kawan mahkluk jahat tu.

salam.

haaishh hari hari saye tengok pembaziran. betol saye tgk depan mate. orang Malaysia ni sumer kaye-kaye agaknye. saye x nafikan saye pon membazir jugak. haish. kesal. paling ketare bab makanan. makan x pernah habes. pergi kedai makan memang lah order nk tu kurang nak ni kurang. tapi maseh x habes kan jugak. yang nak tu lebih nak ni lebih tu x yah cakap lah. lagi lah berlambak membazirnye. kadang kadang saye terfikir.

kite manusie ni jarang letak diri kite dekat tempat orang lain. tapi jgnlah letak diri kite dekat tempat siti nurhaliza. nanti dapat laki tue macam datuk K susah pulak. tapi letak diri kite maksudnye pikir sebelum buat. kalau nak membazir makanan tu. cube pikir orang dekat somalia yang kebuluran. orang dekat timur tengah yang tgh perang. brape ketul nasi sangat yang diorg dapat. sedih bile ingat. simpati.

bukankah membazir tu amalan syaitan. Dia si pencipta tu suruh buat ammar makruf nahi munkar. dah yang munkar tu nak dibuat jugak nak buat ape. saye cakap ni bukan nak bagi untuk sape yang bace ni aje. sekadar renungan diri. tak salah kalau kite beritahu ape yang kite sedar, ape yang kte rase asalkan care berhemah. saye rase care saye kire boleyla kan. haha.

jadi ni makanan untuk buah fikiran. fikir sebelum lakukan. jgn nak ikot sedap hati jek. nanti binase tuhan turun bale sape yang susah. mereke dan keluarge mereke jugak.

lagi satu sape yang isap rokok kt kedai makan tu, tolong lah buang habuk rokok tu dalam ashtray. kalau atas meje xde mntak dekat tokey kedai mesti diorg ade punye. klu susah sangat usung jelah ashtray tu kehulu kehilir. dah rokok boley bawak. lighter boley bawak. apsal ashtray x bley bwk plak. haishh sengal.


footnote; entri berbaur nasihat. nasihat untuk pemilik blog jugak.




BY THE WAY.

HARI NI BESDAY MAMA SAYE YANG TERCHENTE.

NI GAMBAR MAMA SAYE.


HAPPY BIRTHDAY MAMA :)


footnote lagi: dan mama saye pon x suke membazir dan org hisap rokok sekian.

2 comments:

epadzz zainal said...

tak pedas lah entri nih.
hahaha..


btw, terase ckp bab membazir makanan nih.
rase nk puase jer hari2.
bila pose.
kurang makan.
bile kurang makan
kurangler membazir makanannye tuh..
hohohoh

faizunnisaqsulman said...

hadoi puase pon kekadang memnazir jugak. kalau pose sape nk mkn mknn yg nyk da msk kt kafe tu? hahahaha